THE TEACHING OF GEOGRAPHY AND THE CITY IN BASIC EDUCATION: PATHS TO THE IMPLEMENTATION OF LAW N° 11.645/2008
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v27.1086Keywords:
Relações étnico-raciais, Geografia escolar, CidadeAbstract
Understanding the teaching of Geography concerning themes related to territorial dimensions and their ethnic and racial characteristics is essential, while also highlighting the issues associated with the factors present in different territorialities. Based on this, the present text aims to discuss the implementation of Law N° 11.645/2008 through educational practices aligned with the teaching of Geography in Basic Education. This law made the study of Indigenous and Afro-Brazilian History and Culture mandatory in Elementary and High School education institutions. In this regard, the article is structured as follows: initially, we will address Law N° 11.645/2008, the teaching of Geography, and the City to understand space and ethnic-racial relations. Subsequently, we will discuss geographical practices focused on ethnic-racial relations and the debate on the city within the scope of Basic Education. For this purpose, bibliographic studies were conducted through a literature review on the theme of ethnic-racial relations in the teaching of Geography and the City. In this way, we aim to contribute to the development of geographical practices in Basic Education by understanding how Anti-Racist Geographical Education can help in comprehending the issues and challenges involved.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hermerson Gustavo dos Santos Soares, Tereza Sandra Loiola Vasconcelos, Luiz Cruz Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.
104