Nova Olinda pedological heritage inventory (Mrcariri, Ceará)
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v26.1033Keywords:
Geodiversity. Pedology. Geoconservation. Pedosites. SDG 15.Abstract
Pedological heritage refers to the diversity and features of soils and their vital role in preserving biodiversity, producing food, reducing the effects of climate change, and preventing soil erosion. Geoconservation strategies should protect and pay attention to this heritage. As part of a geoconservationist strategy, this study aimed to create a soils inventory in the municipality of Nova Olinda, Ceará, and to select six pedosite representing the pedological diversity in the study area. The qualitative method adopted included surveys, fieldwork, bibliographic, and cartographic surveys, and mapping of the chosen pedosites to constitute the inventory. Six pedosites along a 25-km route were mapped and evaluated qualitatively using a form developed specifically for this study. In this way, researchers believe the soils of Nova Olinda have scientific potential for new studies on pedological heritage and its geoconservation.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Ramon da Cunha Alcantara, Marcelo Martins de Moura-Fé, Ana Célia Maia Meireles, Rosagleyde da Silva Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.