Indigenous ecological thinking: approaches between indigenous art and Good living
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v27.1081Keywords:
Living Well, Indigenous Visual Art, Ecological ThinkingAbstract
The concept of Good Living, which originated in Amerindian cultures, is under discussion in various social spheres, especially in academia, while Indigenous Art is gaining prominence in Brazil. This article aims to establish a connection between these two fields of knowledge in order to understand indigenous ecological thinking. The research, which is qualitative and bibliographical in nature, reveals that Good Living is a philosophy that promotes the common good and is intrinsically linked to indigenous artistic production. To exemplify this relationship, the artists Daiara Tukano and Denilson Baniwa are highlighted, whose works and speeches, exhibited in large Brazilian cities, show how art can transform individual and collective perception, helping to tackle the environmental crisis. The article argues that the resilience of indigenous peoples, manifested through their art, can be a model to be embraced by society in general, challenging capitalist practices and promoting fundamental characteristics of Good Living.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fredson Antônio Souza da Silva, Laila Cíntia Mota Belforte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.