ACCESS AND PERMANENCE OF THE BLACK POPULATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN BRAZIL: A BRIEF INTRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v27.1057Keywords:
Higher Education, Public policies, Racial Quota Law, Black populationAbstract
Higher education in Brazil has undergone significant changes, both in terms of expansion to inland areas of the country and through the creation of affirmative actions, with quota policies. The objective of this study is to analyze the access of the black population to higher education in the country after the implementation of the Racial Quota Law, highlighting the municipalities that offer institutions with this level of education. Thus, basic works were used for the intended discussions in order to portray the social contexts to which the black population has been and is subjected. Secondary data from the Demographic Census on the distribution of the population according to race of students enrolled and graduating in higher education courses and of the Federation Units were used. Public educational policies allow greater inclusion of the black population in higher education institutions, although access by the black population to higher education is still limited, compared to the white population, and challenges persist in the retention of these students in higher education institutions, enabling changes in the existing scenario in these institutions.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo Emanoel de Sousa Almeida, Pedro Henrique Bezerra de Farias, Ênio Nércio de Lima Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.