Environmental education on the geography: textual analysis of scientific production in cearense between 2011 and 2023
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v27.1040Keywords:
IraMuTeQ, Ceará, Law 12.367Abstract
The search for understanding the role played by environmental education in studies published in Ceará Geography journals stimulated the production of this article. Environmental education had two distinct orientations that were mostly widespread, these being the traditional and the critical. Thus, it was sought to elucidate the trend replicated in the state of Ceará between 2011 and 2023, through textual analysis applied to the abstracts of articles published in portuguese, with free access and that contained the term "environmental education" as a keyword, in the IraMuTeQ software, based on the use of the techniques of Textual Statistical Analysis, Descending Hierarchical Classification (DHC) and Similarity Analysis. To this end, qualitative and quantitative research approaches were combined, having as methodological procedures: bibliographic survey, bibliographic selection, data coding, analysis processing and generation of graphic representations. The application of the three techniques resulted in the elaboration of graphs and dendrograms capable of indicating a greater inclination to the trend of traditional environmental education, which impels us to the conception of new horizons correlated to geographical reading.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vitória Alves Lima, Mateus Almeida Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.