Did the cat eat physical geography? a reflection on the teaching of physical-natural themes in geography education

Authors

  • Francisco Hermínio Ramalho de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Marcelo Alves de Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Marco Túlio Mendonça Diniz Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.35701/rcgs.v26.1023

Keywords:

Physical-natural themes, Geography teaching, New secondary education, Spatial thinking.

Abstract

Physical Geography emerged under the influence of European naturalists such as Kant and Humboldt, with contributions from Ritter and Vidal de La Blache. The teaching of physical-natural themes in basic education has been losing ground, especially in textbooks, and with the approval of the New High School, these contents have been left in the background. The aim of this study is to analyse how physical-natural themes are being approached in high school geography teaching. The methodological procedures used were: a literature review, an analysis of high school textbooks, on-site observations in the school environment and, finally, an analysis of the latest editions of ENEM. As a result, it was possible to see that with the New High School, physical-natural content was left aside, and was not found in the textbooks analysed. In the ENEM, however, it can be seen that questions dealing with physical geography content still appear frequently. The study of physical-natural themes should be considered relevant and knowledge of these themes contributes to the student's education as a citizen, a skilful reader of the world with a full development of spatial thinking.

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Author Biographies

Francisco Hermínio Ramalho de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFRN. Bolsista do programa Bolsas Funbio - Conservando o futuro do Fundo Brasileiro para a Biodiversidade. Sou mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Graduação em Geografia licenciatura plena e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Campus de Caicó. Sou Professor da Escola Escola Estadual Professora Claudeci Pinheiro Torres e do Colégio Imaculada Conceição, escolas localizadas em São Rafel-RN. Tenho experiência na área de Ensino de Geografia com trabalhos apresentados em eventos de níveis regionais e nacionais. Atualmente faço parte do grupo de pesquisa do LAGGEF//UFRN, atuando principalmente nos seguintes temas: Patrimônio Geomorfológico e Ensino de temáticas físico-naturais.

Marcelo Alves de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Licenciando Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Integrante do grupo de pesquisa do Laboratório de Geoprocessamento e Geografia Física (LAGGEF).

Marco Túlio Mendonça Diniz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (2005), Mestrado (2008) e Doutorado (2013) em Geografia pela mesma universidade. Realizou Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Sergipe (2018). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, editor chefe da Revista de Geociências do Nordeste e pesquisador dos Grupo de Pesquisa: Geoprocessamento e Geografia Física - LAGGEF/UFRN (líder); Gestão Integrada da Zona Costeira - LAGIZC, CNPq/UECE; GEOPLAN - Geoecologia e Planejamento Territorial - CNPq/UFS; MADES - MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO SUSTENTÃVEL - CNPq/IFPI; e GENAT - Grupo de Pesquisa em Gerenciamento dos Riscos e Desastres Naturais, CNPq/UFRN. Foi premiado Pesquisador Destaque da UFRN - Edição 2020 na área de Ciências Humanas e Sociais, Letras e Artes. Membro do Comitê interno do PIBIC/CNPq/UFRN e do Comitê Externo do PIBIC/CNPq da UFPI e da UDESC. Parecerista Externo do Sistema de Bolsas da UECE. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia Costeira, Paisagem Integrada e Geodiversidade.

Published

2024-08-09

How to Cite

ARAÚJO, F. H. R. de; SOUZA, M. A. de; DINIZ, M. T. M. Did the cat eat physical geography? a reflection on the teaching of physical-natural themes in geography education. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), [S. l.], v. 26, n. 2, p. 240–260, 2024. DOI: 10.35701/rcgs.v26.1023. Disponível em: //rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/1023. Acesso em: 10 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos