Interiorization of high education and the brazilian regional development: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v24.895Keywords:
Public Policy, University, Education, Creativity, DevelopmentAbstract
The present study aims to highlight the relationship between the internalization of public higher education and Brazilian regional development. It is an integrative literature review, carried out in the following databases: DOAJ, SciELO, Google Scholar, Portal Periodicals of Capes and IPEA Knowledge Repository, from 2015 to 2021. The search terms used in the databases were “higher education” AND “higher education expansion” AND “regional development” AND “higher education institutions” AND “internalization of higher education”. The data collection took place in May 2021. Fourteen (14) articles that met the inclusion criteria, all about Brazilian studies were identified. The main development indicators evidenced by the studies were democratization of access to higher education; boosting the economy of the municipalities where the institutions were installed; fostering the job market; demographic and urban space changes and the incorporation of parts of the population previously poorly represented in public universities. The articles were analyzed and showed that the internalization of the IES contributes several factors to the development of the places where the IES were located.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alesxandro Fernando do Carmo, José Elesbão de Almeida, Daiane Kelly de Queiroz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.