Itineraries of geographical thinking, precursors and challengers
DOI:
https://doi.org/10.35701/rcgs.v24.879Keywords:
Geografia, Itinerário, Paradigmas, PrecursoresAbstract
This paper seeks to present a few notes about the evolution of geographical thinking. Recent geography presents potent areas, although the trunk of knowledge is fragile due to the fragmentation of paradigms. By making use of the epistemological basis, we revisited items of knowledge listed since the first unifiers of Geography. To this end, we conducted bibliographical research with the objective of theoretically grounding the study in its articulation with the geographical knowledge that precedes the contemporary age. In this way, we went through itineraries based on the evolutionary bases of geographical thinking by also addressing trajectories involving Greek descriptors of epic narratives, such as Homer's Odyssey. As it transitioned between myths and realities, the period involved sailors and navigators from whom we identified significant and necessary stages for the future systematized knowledge. In this sense, it is pressing to take a philosophical look at geographical science and, thus, make it possible to inquire into the challenges of the integrated approach.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RCGS o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC-BY 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista.