Porous cartographs: a way to understand the sense of spatiality in the Amazon

Authors

  • Thiara Vichiato Breda Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (FCH/Ietu/Unifesspa)

DOI:

https://doi.org/10.35701/rcgs.v21n3.622

Keywords:

Discourse theory, Porous cartography, meaning production

Abstract

This article focuses on Cartography (s) in a political perspective, problematizing the senses of spatiality that are in constant negotiation and disputes in mapping processes. Such reflections start from a poststructuralist theoretical-methodological perspective, from the point of view of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s Discourse Theory, weaving dialogues with postcolonial and decolonial studies, to additions of critical and humanistic cartography studies. Next, the aim is to perceive the impacts around universalization of a certain concept of language that conceals other Cartographies by denying the differences regarding the process of spatial representation. With these reflections it is suggested the recognition of a porous Cartography (and therefore pluralistic) as an attempt to legitimize and respect other practices of conceiving, representing and mapping the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiara Vichiato Breda, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (FCH/Ietu/Unifesspa)

Licenciada e Bacharela em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP); Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão em EAD pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Mestra em Ensino e História em Ciência da Terra (UNICAMP) e Doutora em Ciências pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e Doutora em Educação pela Universidad Autónoma de Madrid (UAM/Espanha). Atuou como professora de Geografia na Educação Básica (rede particular e pública de ensino) e como educadora ambiental. Atualmente é professora da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa) no Instituto de Estudos do Trópico Úmido (IETU). Tem desenvolvido estudos principalmente nos seguintes temas: educação geográfica, jogos pedagógicos, cartografia escolar e cartografia indígena.

Published

2019-12-07

How to Cite

BREDA, T. V. Porous cartographs: a way to understand the sense of spatiality in the Amazon. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), [S. l.], v. 21, n. 3, p. 79–96, 2019. DOI: 10.35701/rcgs.v21n3.622. Disponível em: //rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/622. Acesso em: 18 may. 2024.